Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Trio New York brengt duo Hammond/Leslie opnieuw in de kijker

Ellery Eskelin Trio New York, maandag 30 januari 2012, Wilhelmina, Eindhoven

De tijd, dat ik als kind met vader - vervangend organist - het koor opklom met dat grote kerkorgel in de Sint-Martinuskerk op Ekkergem, ligt al eventjes achter mij. Daar stond ik altijd met volle verwondering te kijken naar al die luchtpijpen die klanken, trillingen en geluiden voortbrachten. Maar de gulden combinatie waarbij het orgelgeluid van een Hammondorgel door een Lesliebox gestuurd wordt, had ik nog niet eerder gehoord. Fans rondom mij in Wilhelmina deelden enthousiast hun technische kennis hieromtrent. Hammond en Leslie, twee heren die elkaar niet konden luchten, maar wiens creatie heeft geleid tot een unieke combinatie.

In die sfeer groeide saxofonist Ellery Eskelin op, wiens moeder, Bobby Lee, Hammondorgel speelde en haar eigen jazzgroepen leidde. Eskelin vormde in 2011 het Trio New York met Gerald Cleaver (drums) en Hammond B3-speler Gary Versace, die vanavond speelt op een recenter model uit 1962, voorzien van 91 toonwielen.

Eskelin is een bijzondere verschijning met zijn ver op het achterhoofd geplaatste hoedje, balancerend van teen naar hiel, maar af en toe een beetje lucht tekort komend om zijn geluid kracht bij te zetten. Op het repertoire staan goed vermomde standards zoals 'Off Minor', 'How Deep Is The Ocean', 'After You’ve Gone', 'Witchcraft' en 'Flamingo'. Met zijn muzikale achtergrond maakt hij van deze standards eigenzinnige nieuwe versies. Vaak op de achtergrond, zonder egovertoon, blijft Eskelin spaarzaam met noten. En alhoewel hij bandleider is, maakt hij zich ondergeschikt aan het totaalbeeld en geeft alle ruimte voor het spel van zijn medemuzikanten. In improvisaties zoekt hij voortdurend naar fraaie lijnen met daarbij de juiste klankkleur.

Even uniek als de combinatie Hammond/Leslie is ook de man achter dit orgel, Gary Versace. Alleen al zijn lichaamstaal verraadt zijn volle overgave en toewijding voor dit instrument. Met gesloten ogen en het ritme grimassend met zijn mond, geeft hij zijn handen en voeten de vrije loop. De arpeggio's gieren over het klavier. Versace speelt vaak met een pulserende groove, waarop Eskelin kan meanderen met melodieus spel. Extreem gierend Hammondspel krijgen we niet te horen. Het volume houdt hij binnen de perken, waardoor dat typische lekker ruige randje van de Hammond soms wel ontbreekt. Groot is zijn technische bagage en met zijn voetenwerk speelt hij de baslijnen, waarbij de variatie in tempi vaak voor een extra muzikale dimensie zorgen. Soms brengt hij ons in hogere sferen, al kan hij ook een kakelend gevecht aangaan met Eskelin, zoals we horen in 'How Deep Is The Ocean'.

Naast Eskelin en Versace is Gerald Cleaver een al even meesterlijke verschijning op dit podium vanavond. De drummer oogt de rust zelve, maar schijn bedriegt. Hij straalt kracht en energie uit, is alert en attent en weet onbewogen het vuurtje flink aan te wakkeren met repeterende ritmes. Na de pauze amuseren Versace en Cleaver zich met muzikale plagerijen achter de rug van Eskelin. Bij het nummer 'After You’ve Gone' start Versace met één toon die hij laat doorklinken en die overgenomen wordt door Cleaver. Die geeft daarop met rake accenten een beetje overdreven steun aan de saxofonist, wat hen samen aan het lachen brengt. Ook in het nummer 'Witchcraft', in duet van saxofoon en drums, zet Cleaver zodra Eskelin stopt met spelen zijn aanhoudende grooves door op de baslijnen van de Hammondpartij, om te eindigen met een vette drumsolo. Dit trio levert het bewijs dat de Hammond wederom trendy is. Het zal 'Hammond-goeroe' Herbert Noord zeker deugd doen.

Klik hier voor foto's van dit concert door Cees van de Ven.

Labels:

(Gerda Boel, 5.4.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.