Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Festival
Stormachtige jazz en wereldmuziek

Reijseger/Fraanje/Sylla & Peter Beets 'The Blues Goes Latin', Novemberstorm, vrijdag 22 & zondag 24 november 2013, De Lieve Vrouw, Amersfoort

Peter Beets met zijn 'The Blues Goes Latin'-project en het trio Reijseger/Fraanje/Sylla namen deel aan het Novemberstorm-festivalletje, dat vanwege de subsidiestop het alternatief is geworden van het tot verleden jaar gehouden Global Village Festival. Ook dit kleine festival had een niet onaanzienlijk wereldmuziekgehalte. Voor de jazzliefhebbers bleven er toch nog genoeg impro- en jazzmomenten en solo's te beluisteren.

Cellist Ernst Reijseger, pianist Harmen Fraanje en zanger/percussionist Mola Sylla beten de spits af met een dosis Afrikaans georiënteerde muziek en ritmes, en daarnaast de onvolprezen improvisaties van Reijseger en Fraanje. Ook Sylla is een improvisator van formaat. Hij kan vocaal venijnig en brutaal uithalen en anderszins zijn stem temperen om groovy, lyrische Afrikaanse liedjes te croonen. De instrumentalisten Fraanje en Reijseger beheersen eveneens een verscheidenheid van impromogelijkheden. Fraanje, met zowel beboppende als romantisch-klassiek geïnspireerde solo's. Cellist Reijseger, die zijn sporen ruimschoots verdiend heeft in de Amsterdamse zeventiger jaren improscene, beheerst de mix van avant-garde jazz, wereldmuziek en hedendaags gecomponeerde muziek als geen ander. Hij is dan ook de spil van het trio. Virtuoos, smaakvol en inventief strijkt en tokkelt hij op zijn instrument. Hij maakt het ook nog eens spannend door met kopstem en als gitarist op de cello plukkend zeer intensief te improviseren.

Peter Beets' latinformatie – bassist Leslie Lopez, percussionist Claus Toft en drummer Liber Torriente – sloot het driedaagse festival af. Een muzikale reis – zeer eloquent en humoristisch door Beets aan elkaar gesproken – van de mambo, onder andere 'Manteca' van Dizzy Gillespie, tot en met de zwoele bossanova 'How Insensitive' van Carlos Jobim. Met sublieme ondersteuning van de spetterende ritmesectie – in het bijzonder Toft achter de conga's – had Beets alle ruimte zijn ongekende virtuositeit te etaleren. Hij soleert in de geest van de grote jazzklaviermeesters Art Tatum en Oscar Peterson. Het is fascinerend te zien en te horen met welk gemak en souplesse hij de 88 toetsen bespeelt.

Technisch virtuoze pianisten kunnen bij mij niet stuk. Peter Beets is er zo één, een raszuiver pianobeest. Ik zet maar weer even een Art Tatum-ceedeetje op.

Klik hier voor foto's van Reijseger/Fraanje/Sylla door Maarten Jan Rieder.

Labels:

(Jacques Los, 30.11.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.