Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Improvisatie verdringt contemplatie

Dhafer Youssef, donderdag 17 april 2014, Bimhuis, Amsterdam

De Tunesiër Dhafer Youssef past in de reeks van moderne ud-spelers waar ook Rabih Abou Khalil en Anouar Brahem deel van uit maken. De drie virtuoze bespelers van de Arabische luit creëren op unieke wijze vitale, nieuwe, in de jazz verankerde wereldmuziek. Op eigenzinnige wijze vloeien eeuwenlange Arabische muzikale tradities samen in breed uitwaaierende, muzikale stromingen. Youssef beschikt, in contrast met zijn ud-collega's, over een zangstem van een bijna pijnlijke schoonheid. Tijdens het optreden stelt zijn stem hem in staat schreeuwend alle weltschmerz te laten samenvloeien en zijn muziek te laten opstijgen in een weelderige gelukzaligheid. In een uitverkocht Bimhuis speelt Youssef hoofdzakelijk muziek van zijn recente en bejubelde album: 'Birds Requiem'.

Dhafer Youssef heeft aangegeven dat 'Birds Requiem' muziek is voor een imaginaire film. Met een glimlach en een traan diepen de nummers de persoonlijke ervaringen en vroege herinneringen van de Tunesiër uit: 'Meditatieve reflecties uit een ander tijdperk'. De plaat is een suite van elf originele en onderling verbonden composities, die naast ud en zang veel ruimte bieden voor het virtuoze mystieke klarinetspel van Hüsnü Senlendirici, de soundscapes van Nils-Petter Molvaer en de qanûn (een grote citer) van Aytaç Dogan. Deze drie onderscheidende muzikanten ontbreken in de line-up in het Bimhuis. Eivind Aarset (elektrische gitaar/elektronische randapparatuur), Kristjan Randalu (piano) en Philip Donkin (contrabas) maken wel hun opwachting, terwijl Ferenc Nemeth (drums/percussie) de stand-in is van Chander Sardjoe.

De livepresentatie van 'Birds Requiem' biedt nauwelijks ruimte voor emotionele contemplatie. Dhafer Youssef speelt materiaal dat identiek is aan zijn nieuwe plaat, maar met exceptioneel veel ruimte voor dynamische improvisatie. Zeer lovenswaardig en verrassend om de sfeer van het veel meer naar binnen gerichte album te transformeren naar het extraverte. Niet traditioneel gezeten op de kruk, maar beweeglijk over het gehele podium redigeert Youssef de groep voorwaarts, leidend van de ene apotheose naar de andere. De voortdurend veranderende jazzy ritmes zijn leidend en de immense slagkracht van Nemeth een terugkerende factor van belang. Voeg hierbij de ruimte die elke muzikant krijgt om zich individueel te onderscheiden en er verrijst een ander muzikaal universum.

In het streven van de Est Randalu om intense melodieën los te laten wordt de luisteraar naar zijn vleugel gezogen. De betovering wordt voltooid door een rijke verteltrant met rebelse inslag. Ook de noisy gitaarklanken van de Noor Aarset zijn live prominenter aanwezig en accentueren of verdubbelen de vocalen, vol galm en echo's, van de bandleider. Zijn stijl, rijk aan ambient soundscapes en ruwe, rafelige randjes, voegt de broodnodige spanning toe. De opzwepende, oriëntaalse dynamiek, soms zelfs op het explosieve af, vertoont vaak hetzelfde stramien in de muzikale opbouw. De sfeer, intensiteit en spelvreugde, waardoor een extatische ambiance in de zaal ontstaat, compenseren het gebrek aan variëteit.

Klik hier voor foto's van een concert van Dhafer Youssef tijdens het Jazz Festival Castroreale in Sicilië op 25 juli 2009 door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 29.4.14) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.