Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 



Concert
Emotievolle vertelkunst
Ibrahim Maalouf, vrijdag 31 oktober 2014, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Vaak baseren kunstenaars hun werk op ervaringen en gebeurtenissen uit hun eigen leven. Impressies die een leidraad vormen en een leven lang blijven inspireren. In muziek werkt dat anders door dan in literatuur of beeldende kunst.

Trompettist Ibrahim Maalouf lijkt zich te hebben verzoend met de impressies die in zijn ziel staan gekerfd. Hij verbindt verbijstering en ongeloof met kwetsbaarheid en schoonheid. In zijn eigen composities geeft hij uiting aan woede en inkeer en creëert hij evenwicht. Vertelkunst is zijn ware passie. In dit concert speelt hij voornamelijk stukken van het vorig jaar verschenen album 'Illusions'.

De zaal van het Muziekgebouw aan 't IJ is veranderd in een poptempel en oogt daardoor compacter. De sfeer is intiemer. Gitarist François Delporte opent het concert met sobere, lang uitgesponnen melodielijnen. Unisono voegen de vier trompettisten zich bij hem en creëren een orkestrale soundscape. Het thema is eenvoudig. Subtiele harmonische verschuivingen maken de muziek toch spannend en onvoorspelbaar. De elektrische gitaar kleurt de muziek verder in met fraaie motieven. Echo bepaalt de atmosfeer.

Een ander stuk is gebaseerd op een Arabisch dansritme. Maalouf maakt zich los uit de trompetsectie voor een vraag-en-antwoordspel met zijn collega's. De klank van de trompetten verandert geleidelijk en doet soms denken aan de klankkleur van strijkers. Het neutrale geluid van de elektrische gitaar past hier goed bij. Na een heftige interruptie verstilt de groep en fluit Maalouf een melodietje dat hij aan de zaal overdraagt. Een intiem verhaal met ruimte voor bezinning. Een volgend stuk begint swingend met een thema dat Frank Woeste op de Fender Rhodes-piano transformeert in een groovende blues. Het stuk slaat om in een bijna wanhopig smeken. Maalouf speelt een geknepen, ijle noten. De swing keert terug met strak gearrangeerde ritmes. Ook nu verstilt de groep en klinken alleen de vier trompetten na. Het publiek klapt ritmisch mee.

Met zijn ouders ontvluchtte Maalouf Libanon om het gevaar en de verschrikkingen van de burgeroorlog te ontwijken. Als 20-jarige ging hij terug naar zijn geboorteland en zag de vernielingen. Terwijl hij Led Zeppelin op zijn walkman hoorde, bekeek hij de ravage als gevolg van een autobom. Deze beelden vormen de achtergrond van 'Beirut', de eerste compositie die hij schreef. 'Beirut' is het hoogtepunt van de avond. Het publiek ontvangt de eerste noten met gejuich en er ontstaat een spontane interactie. Maalouf neemt de tijd, waardoor er ruimte is voor een spectrum van emoties. Uitbundig meezingen en plezier wordt gevolgd door een indrukwekkende litanie, waarbij de trompet fluistert en treurt. Het contrast is groot als de band overdondert en beukt bij een fantastische gitaarsolo van Delporte. Daarna haalt Maalouf de meest krankzinnige fratsen uit. Ook 'Flight Of The Bumble Bee' zoemt voorbij.

In een feestelijk toegift bespeelt trompettist Youenn Le Cam een elektrische doedelzak, waarmee hij de zaal op zijn kop zet. De doedelzak bestaat al duizenden jaren. Met de toepassing van elektronica krijgt het instrument totaal nieuwe dimensies.

Ibrahim Maalouf is een klassiek geschoold trompettist die invloeden uit jazz, Arabië, Balkan en rock onhoorbaar aan elkaar smeedt. Zijn melodische composities liggen goed in het gehoor en worden gekenmerkt door een theatrale lading. In zijn werk liggen euforie en smart dicht bij elkaar. Maalouf gebruikt een door zijn vader Nassim uitgevonden trompet met een extra kwarttoonventiel. Deze maakt het mogelijk om Arabische muziek te spelen. Hij past deze tonen vooral toe in zijn improvisaties, waarbij hij blue notes verweeft met Arabische fraseringen. Het talent en de veelzijdigheid van Maalouf is een grote aanwinst voor de muziek van dit moment; de jazz-georiënteerde wereldmuziek in het bijzonder. Op een onnavolgbare manier vangt hij zijn emoties in zijn werk.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Unknown, 30.11.14) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.