Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
De Second Line kent het klappen van de zweep

Second Line New Orleans Jazzband, zondag 1 februari 2015, Jazzclub Assen, De Hertenkamp, Assen

De (Nederlandse) Second Line New Orleans Jazzband heeft geen trompet in de gelederen. Dat is opmerkelijk: cornetten en trompetten hebben altijd haantje-de-voorste gespeeld in de traditionele jazz uit New Orleans. Maar zo krijgt het bandgeluid een compact, intiem karakter.

Je zou de afwezigheid van de trompet ook symbolisch kunnen zien: alle muzikanten op één na hebben op de Adam Olivierschool gezeten. Die Groninger trompettist, bandleider en NO-propagandist overleed in december 2013 en wordt nog altijd gemist.

Hoe dan ook, de lessen zijn ter harte genomen: de jongens en het meisje van de Second Line New Orleans Jazzband kennen het klappen van de zweep. Opvallend was bijvoorbeeld de voorbeeldige dynamiek van drummer Bas de Jager en van het orkest als geheel. Die gasten kunnen spuíten, maar in een gospelsong als 'He Touched Me' ook vrijwel onhoorbaar murmureren achter vocaliste Linda van Helden. En 'Foolin’ Myself' had je ook in Harlem anno 1945 kunnen horen, of in Haarlem in 2045. Maar het was toevallig in Assen in 2015 dat de ritmesectie (piano, banjo, contrabas en brushes) zo hecht klonk en de tenorsax van Ronald Wildering zo vibrerend en bezield.

Op klarinet had Wildering de middag geopend, met de hymne 'Abide With Me', een eerbetoon aan zijn vader, die een paar dagen eerder was overleden. Wildering bezit een aangenaam donker, gonzend en vol geluid, helemaal in de traditie George Lewis-Sammy Rimington.

Linda van Helden zagen we decennia geleden voor het eerst (met de New Orleans Wildcats? In Hoogeveen?), toen ze nog een turfje of wat minder mat, maar reeds een beduidende keel kon opzetten. Sindsdien is dat er niet minder op geworden, gelukkig. Het best kwam haar stevig geaarde geluid tot zijn recht in bluesnummers als 'Please Send Me Someone To Love' en in songs uit het repertoire van Billie Holiday. Ze weet daarbij voortdurend de indruk te wekken dat er daar achter in die strot nog onvermoede rijkdommen liggen.

Grappig dat de band ook 'The Waltz You Saved For Me' speelde, de herkenningsmelodie van de vergeten Amerikaanse walskoning Wayne King. King begon zijn lange en voorspoedige carrière rond 1920 op riverboats, net als veel jazzpioniers uit New Orleans destijds. De 2LNOJB begon het nummer in een bedaarde driekwartsmaat, om halverwege over te schakelen op een twee keer zo snelle foxtrot. Ook weer symbolisch, denk je dan: de frisse nieuwe jazz die in 1920 de stoffige wals in een hoek veegt. Tot je bedenkt dat walsen voor de oorlog ongeveer een kwart van het repertoire van de jazzbands in New Orleans bepaalden.

Labels:

(Eddy Determeyer, 8.2.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.