Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Krachtig muzikaal pleidooi voor meer compassie tussen etnische groepen

Miguel Zenon Identities Quartet, vrijdag 13 februari 2015, Paradox, Tilburg

Vanaf de prille jaren twintig van de vorige eeuw vormen 1,2 miljoen Puerto Ricanen een van de grootste allochtone gemeenschappen in de Verenigde Staten. De meest omvangrijke bevindt zich in The Big Apple, oftewel New York. Met name East Harlem en The Lower East Side zijn stadsdelen met grote concentraties Puerto Ricanen. Ook het liefdesverhaal uit de West Side Story speelt zich af tegen de achtergrond van rivaliserende straatbendes in New York. In deze musical binden nieuw aangekomen Puerto Ricanen de strijd aan met jongeren uit blanke, Europese, allochtone gezinnen. In de 21ste eeuw is inmiddels de tweede en derde Caribische generatie verbonden aan de stad. De muziek tijdens dit optreden is afkomstig van de laatste plaat 'Identities Are Changeable' van Miguel Zenon, geboren Puerto Ricaan. Deze is geïnspireerd door de vraag: 'Op welke wijze wordt de nationale identiteit beleefd door de Puerto Ricaanse gemeenschap in deze metropool?' Voor dit project is de saxofonist zelfs zo ver gegaan om de inwoners van de zo geheten Nuyorican community in El Barrio te interviewen over hun ervaringen. Tijdens het optreden blijft de directe, menselijk stem, die op zijn cd wordt ingezet, achterwege.

Het streven om de menselijke emotie muzikaal weer te geven is zeer prominent aanwezig. Het gespeelde materiaal is live bepaald geen hapklare latin, zoals van oudsher gedefinieerd. De composities zijn onophoudelijk dynamisch en uitdagend. En barsten spreekwoordelijk uit hun voegen vanwege de intense polyritmiek. Hierbij is een essentiële rol weggelegd voor de gehele ritmesectie, bestaande uit Luis Perdomo op de vleugel, Jorge Roeder op contrabas en Henry Cole op percussie. De benadering van het saxofoonspel is te herkennen in de bloedserieuze podiumpresentatie van de leider. De gedachtegang, muziek en uitgesponnen solo's zijn ambitieus, toegewijd en gelaagd. Miguel Zenon zorgt, ondanks zijn verzorgde spel, regelmatig voor turbulentie. Invoelbaar, doordacht en in een diepe emotionele staat raakt het muzikale sentiment rechtstreeks de ziel. Adembenemend in schoonheid, expressiviteit en ritmische complexiteit. De Puerto Ricaan heeft als gave dat het publiek aan de hand wordt genomen om de ingenieuze, dartelende solo's te volgen. De transparantie, articulatie en lichte vloeibaarheid van zijn saxofoonstijl dragen hieraan bij.

Het prominent of latent aanwezige latin-concept kent vele verschijningsvormen. Van de vloeiende, groovende, buigzame mamboswing in 'Indentities Are Changeable', een sensitieve ballroom in 'My Home', een verborgen calypso of salsa tot een betoverende ballad. Wars van clichématig muzikaal idioom of goedkoop effectbejag. In het tweede deel van de avond gaat het kwartet onverdroten verder in het spelen van recent uitgebracht materiaal. 'Same Fight' is aangrijpend vanwege het hartverscheurend lijden en het berouw dat doorklinkt van de hoorn op de deinende ritmes. 'Second Generation Lullaby' verwondert met een vertragende contrabas en drumpartij. Terwijl in 'First Language' de magisch klinkende altsaxofoon wordt opgevolgd door een mortiersalvo dat ontspringt uit de drumkit van de verbijsterend wendbare Henry Cole.

De vol overgave en overtuiging uitgevoerde synthese van latin, jazz en complexe ritmes is een krachtig muzikaal pleidooi voor meer compassie tussen etnische groepen, met behoud van de oorspronkelijkheid van cultuur en traditie.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 18.2.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.